vineri, 10 ianuarie 2014

44- Vreau, pot - am voie? - 2



Am incercat sa simplific interactiunile intre mine (vreau) - mediul natural, fizic (pot) si cel social (am voie), la 3 grile de valori sau sisteme de operare, fiecare dintre ele incercand sa il integreze pe cel anterior.

Idealul este ca integrarea sa se faca fara erori, fara disfunctionalitati, dar sunt prea multe variabile si fiecare sistem integrator mosteneste erorile sistemului integrat.




Dar care sunt problemele unui sistem care trebuie sa integreze 3 variable, vreau, pot si am voie?
As putea sa dau fiecarei variabile 2 valori, adevarat sau fals, 0 sau 1, plus sau minus - si astfel sa creez toate combinatiile posibile si sa le analizez una cate una. Poate am sa o fac odata, dar nu azi si nu acum.

Acum am sa schitez doar citeva posibile probleme:

Cea mai obisnuita este combinatia, Vreau, Pot si Nu am voie.

Este ceea ce nu reusim sa invatam niciodata animalele noastre de campanie, si ceea ce ne creeaza cele mai multe probleme cand suntem mici.
Nu am voie (desi vreau si pot) este o consecinta a traiului in comun, a stabilirii unor reguli de convietuire si constituie ceea ce eu numesc grila de valori morale, un cod moral, un sistem de operare moral.



Aceasta grila insa nu este unica, ea este specifica fiecarui grup caruia ii apartin, familie, scoala, serviciu, echipa sportiva, gasca, localitate, natiune, societate, etc.

Pe baza acestei grile morale se dezvolta inca una, o grila legala care iarasi nu se suprapune exact cu cea morala.

Este interesant si fiindca aceasta combinatie constituie baza miscarilor revolutionare, a schimbarilor sociale, a abolirii sclaviei, a drepturilor omului, a luptei impotriva discriminarii.





Niciun comentariu:

TRAIM VREMURI INTERESANTE DAR SUNTEM DOAR NISTE FURNICI

Cred ca ne apropiem de punctul in care americanii sunt ghiftuiti de ce au cistigat in Europa, au dsitrus un concurent serios, iau distrus ba...