miercuri, 1 ianuarie 2014

25-Accepta asta. Moralitatea? Este imoral ce face el, dar este legal, nu?



-Deci criza aceasta este o criza a resurselor de fapt, nu?
-Nu a resurselor, ci a modului de gestionare a resurselor. Resurse sunt din belsug. Nu am avut niciodata o problema de resurse, de cand a inceput civilizatia umana…
-Am vazut ca mai multi oameni au inceput sa spuna, ca aceasta criza ne invata sa ne multumim cu putin..

-Cu ,,mai putin”, sa nu confundam. Cu putin am fost obisnuiti pe vremea lui Ceasca. Uita-te la un puscarias. Este multumit cu putin. Sau cand te ia in armata, nu este o problema sa traiesti cu putin. Problema este sa definesti acest ,,mai putin”. Pentru puscarias, ,,mai putinul” ala e mai nimica. La unul care are trei masini, inseamna doua masini. Mai putin... Hai sa stabilim o medie. La o medie foarte ridicata, atunci ,,mai putinul” ala este mai dureros. Dar la unul care vine de jos, nu conteaza, adica… nu mai mananc ca porcul, ca sa am o mancare pe care sa o arunc – si mananc exact cat am nevoie.
-Dar religiile, cam asta au facut dintotdeauna. Au aratat ca se poate trai cu mai putin.

- Nu stiu daca religia… si asta e important. Religia are cu totul alt scop, din punctul meu de vedere, legat de posesie, este o justificare a faptului.. ca nu mai sunt reguli clare, in moment ce posesia se transmite prin mostenire. Nu mai este o regula de mostenire pe meritocratie, deci este simplu la nivelul celui care o poseda, si care o da unuia din membrii comunitatii - pe care ii vrea el. Deci nu o mai da pe meritele grupului, ci pe considerentele lui personale.

-Si religia ce face aici?
-In clipa asta, societatea nu mai este clara. Nu mai este o regula in societate. Pentru ca eu sunt regele, sa zicem, intr-o anumita societate, am posesia a o mie de lucruri – ceilalti sunt saraci. Atunci eu ce sa fac, in momentul in care mor trebuie sa dau drumul la societate sa aleaga un alt rege, si apoi se face asta iarasi. Nu, eu ii dau cui vreau eu. Nu?



- Cum se si intampla.
-Asta zic, cum se si intampla. In momentul in care fac asta trebuie sa justific de ce asa. Mostenitorul nu are niciun merit. Meritul este cuvantul de baza.
- Asa a fost la revolutia burgheza.

-Nu toate revolutiile sunt pe acelasi principiu. In momentul in care am introdus transmisia aceasta, posesia mea o dau cui vreau eu, si nu cui are nevoie societatea - atunci am creat niste reguli care sunt complet ilogice pentru restul. Ca sa le justific, nu am cum sa le motivez logic, dar totusi am nevoie de un liant, ca noi sa nu ne batem incontinuu. Un liant in societatea respectiva. Si liantul acesta devine religia, care spune - Respecta-l pe acela, pentru asta: Da-i Cezarului ce este al Cezarului. 

Accepta asta. Moralitatea? Este imoral ce face el, dar este legal, nu? Deci am facut separarea intre legalitate si moralitate, prin religie. 

Daca legalitatea si moralitatea ar fi identice, eu nu as mai avea nevoie sa… de exemplu eu nu am voie sa iau o paine de la magazin fara sa o platesc, dar daca mi-e foame si nu am de mancare, este ilegal sa o iau. Dar ar fi imoral sa mor eu de foame, nu? Deci sunt doua reguli diferite: Moralitatea spune: Domnu`, sunt niste lucruri pe care trebuie sa le obtin in societate, dar legea imi spune altceva. Deci zona asta de moralitate, care nu e identica... - cateodata moralitatea este mai sus, alteori mai jos - deci ai un cerc complet, si pe acesta il imparti in doua, cu o linie care nu este dreapta. Cu o linie… care este unduita. Intr-o parte ai voie, in alta parte nu ai voie.



Niciun comentariu:

TRAIM VREMURI INTERESANTE DAR SUNTEM DOAR NISTE FURNICI

Cred ca ne apropiem de punctul in care americanii sunt ghiftuiti de ce au cistigat in Europa, au dsitrus un concurent serios, iau distrus ba...